Recenzie Catherine Called Birdy: Lena Dunham face bine adaptarea de la carte la film

Este greu să găsești ceva în cultura pop cu care majoritatea oamenilor să fie de acord, dar cel puțin există o afirmație generală despre mass-media care rareori stârnește argumente: se crede că o carte este în general mai bună decât un film sau o emisiune adaptată după ea, indiferent de ea. fidelitate. sau artistică adaptarea ar putea fi. Ceea ce nimeni nu pare să fie de acord este dacă este mai bine ca o adaptare să urmeze cu fidelitate cartea sau să-și traseze propriul curs. Cu toate acestea, unele interpretări de pe ecran ale unei cărți par a fi disprețuite universal pentru ceea ce modifică. Luați cea mai recentă adaptare a lui Jane Austen Convingerecare dă romanului o actualizare modernă flagrantă, transformând-o pe Anne Elliot dintr-o femeie întunecată, fără prostii, într-una sarcastică, sarcastică.

Deci pentru fanii romanului istoric premiat Newbery Honor al lui Karen Cushman Catherine, numită Birdy, ar putea părea ciudat că regizoarea-scriitoare Lena Dunham a schimbat finalul cărții pentru ecran în favoarea a ceva mai modern. Este poate și mai ciudat să spunem că de data aceasta finalul modificat chiar îmbunătățește intriga. Uneori, cărțile nu sunt suficient de cinematografice pentru a juca bine pe ecran, și Dunham și echipa lui și-au dat seama, așa că au actualizat povestea lui Cushman pentru a o face mai coerentă și mai convingătoare ca film. Cu Urzeala tronurilorBella Ramsey conduce distribuția, Catherine a sunat-o pe Birdy este adaptarea rară de la carte la film care face schimbări uriașe în bine.

[Ed. note: This post contains ending spoilers for the book version of Catherine Called Birdy, and discusses general changes to the plot for the film version.]

o adolescentă cu pielea palida, cu părul lung și șaten, arată entuziasmată în timp ce apucă o mână de slime în fiecare mână

Romanul lui Cushman din 1994 este destul de întunecat. Catherine, numită Birdy este jurnalul medieval al lui Catherine, 14 ani, singura fiică a unui lord englez. Cartea începe ca o simplă relatare a zilelor ei, până când tatăl ei decide să o căsătorească. După aceea, își petrece timpul evitând pețitorii, înainte de a se logodi cu un bărbat bogat, care este mult mai în vârstă decât ea – suficient de mare pentru a avea copii adulți. Ea fuge de acasă pentru a căuta refugiu la unchiul ei proaspăt căsătorit, dar în cele din urmă își acceptă soarta, hotărând să nu-și piardă niciodată simțul de sine, chiar dacă este căsătorită. Din fericire pentru ea, viitorul ei pretendent moare într-un accident, iar Catherine ajunge logodită cu fiul ei mult mai potrivit vârstei. Pentru această perioadă, aceasta contează ca o victorie!

Pentru tinerii cititori, Catherine, numită Birdy este similar cu cărțile Dear America sau American Girl – da, există o narațiune captivantă, dar de asemenea, cartea este plină de detalii despre o anumită perioadă de timp și poate declanșa o fascinație pentru istorie. Înregistrările din jurnalul lui Catherine nu numai că îi prezintă vocea curajoasă, voințoasă și plină de umor, ci și viața de zi cu zi a unei nobile medievale, de la treburile banale la festivaluri mai interesante.

Aspectele mondene ale vieții lui Catherine din carte sunt fascinante, mai ales pentru publicul țintă al cititorilor de nivel mediu, care poate să nu fi fost expus la adevărata istorie a acestei perioade. Când Ecaterina vorbește despre țesut țesături, creșterea păsărilor și participarea la festivalurile din sat sau despre cum au fost martirizați diferiți sfinți, aceasta face parte din viața ei de zi cu zi. Dar pentru cititorii moderni, este o privire într-un mod de viață dispărut și curios necunoscut.

o tânără adolescentă în rochie medievală ridică o sabie deasupra capului;  langa ea un barbat blond zambeste si o priveste tandru

Problema este că, în timp ce treburile zilnice ale unui tânăr de 14 ani în Evul Mediu fac o lectură interesantă, ele nu fac un film deosebit de interesant. O mare parte din farmecul cărții vine de la vocea curajoasă a lui Catherine și, în timp ce vocea filmului surprinde o parte din acestea, filmul nu poate spune o poveste doar prin voce. Are nevoie de un ghid mai concret. Astfel, scenariul lui Dunham face din implicarea iminentă a lui Catherine un punct central al intrigii mai devreme.

Cea mai mare schimbare în film este că familia lui Catherine este mult mai prietenoasă decât omologii lor din carte, mai ales că filmul ca mediu iese în mod natural dintr-o perspectivă limitată la persoana întâi.

Este o tactică adoptată de adaptarea Netflix a lui umbra si osulcu un episod întreg care o lasă pe protagonista Alina să se concentreze pe cel mai bun prieten al ei, urmăritorul Mal (Archie Renaux, care, întâmplător, îl interpretează pe fratele călugăr al lui Catherine, Edward, în Catherine a sunat-o pe Birdy). Una dintre cele mai mari critici ale lui Mal din cărți este că el pare gelos și controlant, dar multe dintre acestea provin din perspectiva la persoana întâi a cărții, filtrată prin Alina și insecuritățile ei. Dar în serie, partea lui Mal a poveștii este concretizată, iar unele dintre dialogurile și acțiunile ei sunt mai puțin agresive decât a perceput Alina. El devine un personaj mai convingător, iar relația lor trece de la ceea ce se simte ca o îndrăgostire unilaterală la o nostalgie reciprocă minunată.

În Catherine a sunat-o pe Birdy, multe dintre acțiunile familiei lui Catherine sunt încă încadrate de povestirea și punctul ei de vedere. Dar oferă și o ironie minunată, pentru că atunci când Catherine spune ceva, publicul poate vedea ce fac cu adevărat părinții, frații ei și alți oameni din viața ei. În special, tatăl ei, Lord Rollo (minunătul Andrew Scott), devine mai puțin un lacom leneș care irosește banii familiei sale și îi tratează ca pe niște obiecte și mai mult o figură complicată care își iubește familia și vrea ceea ce își dorește. ea, în ciuda greșelilor ei de a-și cheltui prea mult și de a-și administra greșit averea.

un bărbat care poartă un șnur de zale ține în brațe o tânără adolescentă

Catherine nu poate vedea conversația pe care o poartă cu consilierul său despre căsnicia lui, deoarece ea tocmai ascultă prin ușă. Dar publicul poate și poate vedea chipul dureros al lui Rollo, când își dă seama că singura soluție pentru problemele financiare ale familiei este să aranjeze o căsătorie pentru singura lui fiică. Dunham a optat pentru a face familia lui Catherine mai complexă pentru telespectatori, dar asta însemna că sfârșitul inițial al acestora, fiind total în regulă, cu căsătoria ei aranjată iminentă, ar fi nesatisfăcător și i-ar trimite într-o direcție necompletabilă. Deci și asta se schimbă. În timp ce sfârșitul filmului este cu siguranță mai modern decât v-ați aștepta în Evul Mediu, se simte și mai satisfăcător din punct de vedere narativ. Soarta lui Catherine nu este lăsată la voia întâmplării, iar implicarea familiei ei pare plauzibilă, având în vedere modul în care Dunham o încorporează în acțiunile lor din trecut.

Pentru puriștii cărților, poate fi ciudat să audă că un final modificat îmbunătățește de fapt povestea. Dar, în unele cazuri, schimbarea temelor unei cărți sau clarificarea ambiguităților acesteia creează ceva diferit, care încă păstrează senzația generală a cărții, dar poate rezista de la sine. The O serie de evenimente nefericite Seriale TV, de exemplu, au răspuns la o întrebare din finalul serialului pe care autorul Daniel Handler a lăsat-o deschisă de ani de zile. În timp ce Handler a continuat să extindă Snicketverse cu spin-off și ghiduri, un serial TV este mai terminat și închiderea este mai satisfăcătoare decât estomparea deliberată.

Dunham a ales o cale similară cu Catherine a sunat-o pe Birdy. Nu este o adaptare fidelă a cărții, dar este adaptarea care se potrivește cel mai bine unui public care descoperă această poveste pe ecran. Catherine a sunat-o pe Birdy filmul spune o poveste mai strânsă decât o spun încântătoarele înregistrări din jurnal din carte și avea nevoie de o concluzie cu mai multă finalitate decât un jurnal căruia pur și simplu îi lipsesc paginile. Este o versiune actualizată a poveștii, dar nu actualizată din lașitate față de un sfârșit tragic sau o încercare greșită de „Ce mai faci, colegi copii” de a atrage tinerii să fie „enervați” sau „diferiți”. În schimb, schimbările vin din dorința de a spori cele mai bune părți ale cărții. Narațiunea ascuțită a lui Catherine și perspectivă asupra vieții ei de zi cu zi din Evul Mediu, juxtapuse cu o concluzie mai coerentă din punct de vedere narativ, fac filmul mai puternic și îi permit lui Dunham să-și găsească propria voce și propriul public.

Catherine a sunat-o pe Birdy este în cinematografe acum și va fi difuzat pe Prime Video începând cu 7 octombrie.